Teknoloji

Motor gücü neden “beygir gücü” ile ölçülür?

“Beygir gücü”, arabaların ve diğer motorlu taşıtların güç çıkışını ölçmek için kullanılan bir birimdir. Kısaca “BG” veya “HP” (Beygir gücü) olarak da adlandırılabilir.

Günlük olarak uğraştığımız fiziksel niceliklerin sayısı listelenemeyecek kadar çoktur – sıcaklık, güç ve ara en yaygın olanlardan bazılarıdır, ancak yüzeyde zar zor çizilirler.

Bu kuvvetlerin ölçü birimleri (sırasıyla Santigrat, Newton ve metre) artık alıştığımız için kulağa popüler geliyor.

Tipik olarak, fiziksel nicelik birimleri, onları ilk keşfeden veya alanlarına benzersiz katkılarda bulunan beşeri bilimlerin adını taşır.

Ama hiç motor gücünü ölçmek için ‘beygir gücü’ kullanıldığını merak ettiniz mi? Bu sorunun cevabının arkasında farklı bir hikaye var.

Watt’ın buhar motoru

Her şey, bir dizi icat ve keşifle tanınan mucit James Watt’ın mevcut buhar motorunu daha verimli hale getirmesiyle başladı. Ancak o zamanlar dünya, buhar kullanan ilk makine olan Newcomen’di. motora alıştım

Watt’ın motoru, diğer teknik iyileştirmelerle birlikte, Newcomen motorunun ihtiyaç duyduğu yakıtın yalnızca dörtte birini kullanarak aynı miktarda mekanik çıktı üretebildi.

Watt, tasarımının Newcomen motoru yerine sunabileceği bu değerli avantajı açıkça pazarlamak istedi.

Bu bariz teknik avantajı pazarlamak, gerçekten buhar makinelerini kullanan insanlar için yeterince kolaydı. Onlarla çok fazla “motor jargonu” kullanarak veya basitçe konuşabilirsiniz. “Hey, motorum Newcomen motoruyla aynı şeyi yapıyor ama %75 daha az yakıt kullanıyor!”diyebilirdi.

Mesele şu ki, o zamanlar herkes buhar makinelerini kullanmıyordu; İşleri “mekanik olarak” halletmek için hala atları kullanan büyük bir nüfus vardı.

Watt, yük atlarını geçim kaynakları olarak kullanan halka motorunun avantajlarını aktarmanın bir yolunu buldu.

Normal bir atın makul bir sürede ne kadar güç üretebileceğini hesaplamak için yola çıkan Watt, sonunda tipik bir yük atının bir dakikada yaklaşık 33.000 fit pound iş yapabildiğini ve aynı miktarda yüzünü koruyabildiğini buldu.

(Bir beygir gücü, dakikada 33.000 fit pound’a eşittir veya bir fit/saniyede 550 pound kaldırmak için gereken güç, yaklaşık 746 watt’a eşittir.)

Bunu kullandığımız boyutlara çevirirsek aşağıdaki görseldeki sonucu elde ederiz:

Beygir gücünün değeri kesinlikle mutlak değildi ama Watt ya da potansiyel alıcılar için hiçbir değeri yoktu. Bir yük atı sahibinin bilmesi gereken tek şey, Watt’ın buhar makinesinin yük beygirinden 5 kat daha fazla iş yapabileceğiydi. Yani Watt’ın motor gücü en az 5 cet’e eşitti!

Artık beygir gücü sayesinde halkın anlayabileceği bir dille konuşan Watt, kendi motorunun avantajlarını herkese yaydı. Ünlü mucidin motoru, Sanayi Devrimi’nin en pahalı araçlarından biri oldu.

Bugün bile “beygir gücü” terimi, türbinlerin, pistonlu motorların ve diğer makinelerin çıkış gücünden bahsederken ek bir birim olarak kullanılmaktadır.

Bugün dünyanın bildiği gibi James Watt gerçek bir dahiydi. Sadece o zamanlar var olandan çok daha verimli bir buhar makinesi yaratmakla kalmadı, aynı zamanda onu geçmişte yaşayan insanlara etkili bir şekilde pazarlamanın bir yolunu da buldu.

Bu süreçte Watt farkında olmadan dünyaya bugün hala yaygın olarak kullanılan yeni bir güç ünitesi verdi.

goreleajans.com.tr

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

-
Başa dön tuşu